Podoktorantūros stažuočių projektas „Mes kylame kaip vandenynas“: besimokančio asmens santykis su ugdymu antropoceno epochoje (09.3.3-LMT-K-712-19-0162)
Projektas finansuojamas pagal 2014–2020 m. ES fondų investicijų veiksmų programos priemonės Nr. 09.3.3-LMT-K-712 „Mokslininkų, kitų tyrėjų, studentų mokslinės kompetencijos ugdymas per praktinę mokslinę veiklą“ veiklą „Stažuočių po doktorantūros studijų skatinimas“. Projektą finansuoja Europos socialinis fondas.
Projekto laikotarpis: 2020 m. rugpjūčio mėn. – 2022 m. rugpjūčio mėn.
Projektą vykdo:
Stažuotojas: dr. Sandra Kairė
Vadovas: doc. Irena Stonkuvienė
Projekto santrauka:
Žvelgiant į antropoceno, posthumanizmo ir ugdymo santykį, vienas labiausiai intriguojančių, tačiau dar giliau netyrinėtų atvejų yra augantis jaunų žmonių aktyvizmas klimato kaitos klausimais. Klimato kaitos aktyvizmo judėjimuose dalyvaujantys jaunuoliai yra neišvengiamai susaistyti su ugdymu, o teikiama ugdymo parama aktyvizmo veikloje jiems yra ypatingai svarbi. Tačiau ką jaunimo aktyvizmas klimato kaitos klausimais reiškia iš ugdymo perspektyvos: ar tai asmens santykio su ugdymu pokytis, o gal tai mokymasis išgyventi ar pasipriešinimas esamai ugdymo praktikai? Podoktorantūros projekto tikslas – ištirti besimokančio asmens santykį su ugdymu ir galimo jo pokytį antropoceno epochoje. Projekto įgyvendinimo metu bus atlikti lyginamasis trijų šalių (Lietuva, Vokietija ir Austrija) tyrimas, derinantis etnografinio ir posthumanistinio tyrimų prieigas. Atliekamas tyrimas padės plėsti ugdymo mokslų tyrimų sritis orientuojantis į aktualiausias, tarptautiniame ir Lietuvos kontekste dar netyrinėtas temas: antropoceną, posthumanizmą ir klimato kaitą. Pasirinktas jaunimo aktyvizmo klimato kaitos klausimais kontekstas leis pažvelgti į formaliajame ugdyme dalyvaujančio asmens santykį su ugdymu ir galimą jo pokytį tiek nacionaliniu lygmeniu, tiek lyginant su kitų šalių atvejais. Tyrimas fokusuoja ir į ugdymo praktiką ir orientuojasi į ugdymo profesionalus, siekiant gilinti jų supratimą, kaip keičiasi ugdymas antropoceno epochoje, ypatingai orientuojantis į besimokantįjį asmenį ir jo/jos santykį su mokymusi. Be to rezultatai padės gilintis ir į šiuo metu aktualius ugdymo klausimus Lietuvos kontekste: kokių pokyčių turime siekti ugdymo praktikoje, į ką turėtume orientuotis atnaujindami bendrojo ugdymo turinį, kaip turėtume žvelgti į besimokantįjį asmenį, o lyginamoji analizė užtikrins atliekamo tyrimo tarptautiškumą. Podoktorantūros stažuotės pabaigoje siekiama pradėti rengti mokslinę monografiją, kurioje bus pristatyti svarbiausi teorinio ir empirinio tyrimo rezultatai.