Intelekto testai
1. BIS-HB (Berlyno intelekto struktūros testas jaunuoliams: gabumų ir ypatingų gabumų atpažinimas)
Skirtas aprašyti vidutinius ir aukštus bei labai aukštus gabumus turinčių vaikų ir jaunimo nuo 12 metų 6 mėn. iki 16 metų 5 mėn. intelekto struktūrą. Testavimas gali būti atliekamas tiek individualiai, tiek grupėje. Autoriai: A. O. Jäger et al.; lietuvišką vadovą rengė: I. Žukauskaitė, S. Girdzijauskienė, G. Gintilienė, D. Butkienė, K. Dragūnevičius, R. Dragūnevičienė. Komplektacija: vadovas, 3 užduočių sąsiuviniai, 3 instrukcijų sąsiuviniai, vertinimo raktų segtuvas, protokolo formos. Statusas: Adaptuotas ir standartizuotas. Lietuviškos normos surinktos 2012–2013 m. amžiaus normos pateikiamos keturioms amžiaus grupėms (nuo 12 m. 6 mėn. iki 16 m. 5 mėn.). Būtini mokymai. |
2. I-S-T 2000R (Intelekto struktūros testas 2000R) Skirtas įvertinti 16-51 m. asmenų bendruosius intelektinius gebėjimus, aprašyti gebėjimų struktūrą. Testavimas gali būti atliekamas tiek individualiai, tiek grupėje. Autoriai: R. Amthauer, B. Brocke, D. Liepmann, A. Beauducel; lietuvišką versiją rengė: G. Gintilienė, D. Bagdžiūnienė, K. Dragūnevičius, I. Žukauskaitė. Komplektacija: Vadovas, Užduočių sąsiuviniai, Atsakymų lapai, Protokolų formos, Atsakymų raktų rinkinys. Statusas: Adaptuotas ir standartizuotas. Lietuviškos normos surinktos 2006–2007 m. Būtini mokymai. |
3. WIT (Wilde intelekto testas) Skirtas vertinti 13-66 metų asmenų bendruosius intelektinius gebėjimus (Verbalinius, Matematinius, Loginius, Erdvinius), Atminties gebėjimus, Kalbos turtingumą. Testavimas gali būti atliekamas tiek individuliai, tiek grupėje. |
4. CFT 1-R (Nuo kultūros nepriklausomas intelekto testas 1-R) Skirtas vertinti 5-11 m. vaikų neverbalinius intelektinius gebėjimus. Autorius: R. H. Weiß, J. Osterland. Komplektacija: Vadovas ir nurodymų priedas, Užduočių sąsiuvinis, Atsakymų lapas, Rezultatų skaičiavimo programa. |
5. CFT 20-R Skirtas vertinti 8,5-60 metų asmenų intelektinius gebėjimus. Autorius: R. H. Weiß. Komplektacija: Vadovai (2), Atsakymų raktas (2 šablonai), Užduočių sąsiuvinis, Atsakymų lapas, Protokolo formos. Statusas: Neadaptuota |
6. WISC-IIILT (Wechslerio intelekto skalė vaikams – trečias leidimas) Skirtas vertinti 6-16 m. vaikų bendruosius intelektinius gebėjimus. Testavimas atliekamas tik individualiai. Autoriai: D. Wechsler; lietuvišką versiją parengė A. Bagdonas, G. Gintilienė, S. Girdzijauskienė. Komplektacija: vadovas; stimulinės medžiagos rinkinys; protokolas su priedais. Statusas: adaptuotas ir standartizuotas, lietuviškos normos surinktos 1999 m. Mokymai būtini. Protokolus įsigyti galima Taikomosios psichologijos laboratorijoje. |
Specialiųjų gebėjimų testai
7. Skaitymo ir rašymo sunkumų psichologinio įvertinimo metodika
Ši metodika skirta antros klasės mokinių skaitymo ir rašymo sunkumams įvertinti. Metodikos užduotys skirtos įvertinti mokinių fonologinius gebėjimus, skaitymo ir rašymo įgūdžius, neverbalinius gebėjimus. Autoriai: R. Gedutienė, M. Rugevičius, R. Čepienė, A. Žakaitienė, R. Šimulionienė, M. Bogdanowicz, D. Kalka, U. Sajewicz-Radtke, B. M. Radtke, K. Karasiewicz. Komplektacija: Vadovas, Metodikos užduočių aplankas, Protokolai. Statusas: Nebaigti prognostinio validumo tyrimai. Rekomenduojami mokymai. Lietuviškos normos: Parengtos metodikos užduočių normos Klaipėdos regiono antros klasės mokiniams (nuo 7 m. 9 mėn. 1 d. iki 8 m. 8 mėn. 30 d.). |
8. Raveno Spalvotos progresuojančios matricos
Spalvotos progresuojančios matricos taikomos 5–11 m. vaikų neverbaliniams arba produktyviesiems gebėjimams vertinti. Autorius: J. C. Raven. Komplektacija: Vadovas, Stimulų knyga. Statusas: Standartizuotas. Mokymų nėra. Šiuo metu galima skolintis metodiką tik tyrimo tikslais. Lietuviškos normos: Reprezentacinės 6–11 m. Lietuvos vaikų imties (n = 1067) normos, surinktos 2004 m. (Gintilienė ir Butkienė, 2005). |
9. TCT-DP (Piešimo testas kūrybiškam mąstymui) TCT-DP yra atrankos instrumentas, kuriuo galima atlikti apytikslį kūrybinio potencialo vertinimą. Gali būti naudojamas individualiai ir grupėse asmenims nuo 5 iki 95 m. amžiaus. Autoriai: K. K. Urban, H. G. Jellen; lietuvišką vadovą rengė: G. Gintilienė, S. Girdzijauskienė, I. Žukauskaitė, D. Butkienė, K. Dragūnevičius, R. Dragūnevičienė. Komplektacija: Vadovas, A ir B formos. Statusas: Adaptuotas ir standartizuotas. Būtini mokymai. Lietuviškos normos: Bendros normos 11–17 m. mokiniams. http://www.pearsonclinical.co.uk/AlliedHealth/Generic/TestforCreative;ThinkingDrawingProduction(TCT-DP)/TestforCreativeThinkingDrawingProduction(TCT-DP).aspx |
10. PTV (Praktinio techninio supratimo testas)
Paskirtis: praktinio techninio supratimo testas. Autoriai: R. Amthauer; lietuvišką versiją rengė: G. Gintilienė, D. Bagdžiūnienė, K. Dragūnevičius, I. Žukauskaitė. Komplektacija: Vadovas, Protokolai, Atsakymų lapai. Lietuviškos normos: Normos surinktos 2006–2007 m. http://www.testzentrale.de/programm/test-zur-untersuchung-des-praktisch-technischen-verstandnisses.html?catId=21 |
11. d2-R (Dėmesio testas)
Paskirtis: dėmesio testas. Statusas: šiuo metu vyksta standartizacija. http://www.testzentrale.de/programm/test-d2-revision.html |
Elgesio aprašai ir rangavimo skalės
12. ASEBA Suaugusiųjų klausimynas (ASR ir ABCL formos) ASEBA Suaugusiųjų klausimynas (18–59 m.) skirtas įvertinti suaugusiojo adaptyvaus elgesio aspektus, elgesio ir emocijų sunkumus. Autoriai: T.M. Achenbach; lietuvišką vadovą rengė: R. Šimulionienė, R. Gedutienė, M. Rugevičius, A. Žakaitienė, L. Brazdeikienė. Komplektacija: Vadovas, Protokolo formos, Rezultatų profiliai. Statusas: Adaptuotas. Mokymų nėra. |
13. ASEBA mokyklinio amžiaus vaikų elgesio aprašas (CBCL, TRF, YSR formos) Vertina 6-18 m. vaiko elgesio ir emocijų sunkumus. Autoriai: T.M. Achenbach; lietuvišką vadovą rengė R. Žukauskienė, I. Kajokienė, R. Vaitkevičius. Komplektacija: Vadovas, Protokolo formos, Rezultatų profiliai. |
14. SDQ (Galių ir sunkumų klausimynas) Vaikų emocinių simptomų, elgesio problemų, hiperaktyvumo, santykių su bendraamžiais problemų ir socialumo formalizuota atranka. Yra tėvų, mokytojų ir vaikų versijos. Autoriai: R. Goodman; lietuvišką versiją parengė: G. Gintilienė, R. Povilaitis, D. Pūras. Komplektacija: Protokolo formos. Statusas: Adaptuotas ir standartizuotas. Lietuviškos normos: Reprezentacinės 7–16 m. Lietuvos vaikų imties (n = 2626) normos, surinktos 2003 m. (Gintilienė ir kt., 2004)1. Mokymų nėra. Protokolo formas galima atsisiųsti iš interneto nurodytu adresu. http://www.sdqinfo.com/py/sdqinfo/b3.py?language=Lithuanian 1. Gintilienė, G., Girdzijauskienė, S., Černiauskaitė, D., Lesinskienė, S., Povilaitis, R. ir Pūras, D. (2004). Lietuviškas SDQ – standartizuotas mokyklinio amžiaus vaikų „Galių ir sunkumų klausimynas“. Psichologija, 29, 88–106. |
15. DAWBA (Raidos ir gerovės įvertinimas) Standartizuotas interviu, skirtas 5–17 metų vaikų emocinių ir elgesio sunkumų išsamesniam diagnozavimui (galimos diagnozės pagal DSM ar TLK sistemas). Yra tėvų, vaikų, mokytojų formos. Autoriai: R. Goodman; lietuvišką versiją parengė: S. Lesinskienė, G. Gintilienė, D. Černiauskaitė, D. Pūras, S. Girdzijauskienė. Komplektacija: Protokolo formos. Statusas: Adaptuotas. Informacijos rinkimui mokymai minimalūs. Dirbant su kompiuterine diagnostika, mokymai būtini. Protokolo formas galima atsisiųsti iš interneto nurodytu adresu - http://www.dawba.info/py/dawbainfo/b1list.py?language=Lithuanian Kompiuterinė diagnostika perkama. Informacija pateikiama internete arba prašyti iš prof. Goodman. |
16. VEPA (Vaikų elgesio problemų aprašas: vadovas ir klausimynas mokytojams ir tėvams) Skirtas įvertinti 6-18 m. vaikų ir paauglių elgesio ir emocinius sunkumus, pasireiškiančius impulsyvumu, dėmesio stoka, neklusniu elgesiu, nepasitikiėjimu savimi, prislėgtumu, uždarumu. Instrumentas gali būti naudojamas vaikų, turinčių elgesio ir emocinių problemų, formalizuotai atrankai. Autoriai: S. Girdzijauskienė, M. Dovydaitienė, L. Bulotaitė. Komplektacija: Vadovas (kartu su klausimynu tėvams ir mokytojams). Statusas: Normos sudarytos 2008 m. |
17. Dominic Interactive Child LT Kompiuterizuotas klausimynas lietuvių kalba, skirtas greitam 6-11 m. vaikų Nerimo, Depresijos, ADHD, Elgesio problemų įvertinimui. Klausimynas taip pat apima Galių ir kompetencijų skalę. Klausimyną pildo pats vaikas. Autoriai: J. P. Valla; lietuvišką versiją rengė G. Gintilienė, S. Lesinskienė. Komplektacija: Kompiuterinė programa - Dominic Child Version, Administravimo licencija (bendra abiem Vaikų ir Paauglių programoms). Statusas: Adaptuotas. |
18. Dominic Interactive Adolescent EN Kompiuterizuotas klausimynas anglų kalba, skirtas greitam 12-16 m. vaikų Nerimo, Depresijos, ADHD, Elgesio problemų, Žalingų medžiagų vartojimo įvertinimui. Klausimynas taip pat apima Galių ir kompetencijų skalę. Klausimyną pildo pats paauglys. Autoriai: J. P. Valla. Komplektacija: Kompiuterinė programa - Dominic Adolescent, Administravimo licenzija (bendra abiem Vaikų ir Paauglių programoms). Statusas: Neadaptuotas. |
19. Clinician Administered PTSD Scale (CAPS) Struktūruotas interviu, skirtas įvertinti (16)18 metų ir vyresnių asmenų PTSD sutrikimą, jo intensyvumą pagal DSM-IV diagnostinius kriterijus. Autoriai: F. W. Weathers et al. Komplektacija: Vadovas, Nurodymai tyrėjui, Interviu sąsiuvinys. |
Raidos skalės. Mokyklinio brandumo testai
20. VBMĮ-2 (Vaiko brandumo mokyklai įvertinimas. Antrasis leidimas) Paskirtis: 5–6 m. vaikų pažintinių gebėjimų, socialinių emocinių funkcijų bei vaiko elgesio ypatumų vertinimui priimant sprendimą dėl vaiko brandumo lankyti priešmokyklinę grupę ar mokyklą anksčiau nei jam atitinkamais kalendoriniais metais sueis šešeri ar septyneri. Autoriai: G. Gintilienė, S. Girdzijauskienė, D. Butkienė, K. Eismontaitė. Komplektacija: Vadovas, Protokolo forma, Skatinamosios medžiagos knygelė (CPM), Skatinamosios medžiagos lapai su pavyzdžiais. Statusas: Standartizuotas. Būtini mokymai. Lietuviškos normos: Surinktos 2014 m. Trims amžiaus grupėms: septynmečiams (6 m. 8 mėn. 0 d. - 7 m. 7 mėn. 31 d.), šešiamečiams (5 m. 8 mėn. 0 d. - 6 m. 7 mėn. 31 d.) ir penkiamečiams (4 m. 8 mėn. 0 d. - 5 m. 7 mėn. 31 d.). |
21. IDS (Intelligence and Development Scales) Paskirtis: atlikus testą gaunamas 5-10 m. amžiaus vaikų intelekto koeficientas (IQ) ir išsamus raidos profilis šešiose funkcionavimo srityse: pažinimo, psichomotorikos, socialinės-emocinės srities, matematikos, kalbos ir motyvacijos. Autoriai: Alexander Grob, Christine S. Meyer, Priska Hagmann-von Arx. Komplektacija: vadovas, instrukcija (2 segtuvai), stimulinė medžiaga, protokolai, vertinimo raktas (1 šablonas). Statusas: originali versija (vokiečių k.); Lietuvai neadaptuotas. |
22. IDS-P (Intelligence and Development Scales Preschool) Paskirtis: atlikus testą gaunamas 3-5 m. amžiaus vaikų intelekto koeficientas (IQ) ir išsamus raidos profilis šešiose funkcionavimo srityse: pažinimo, psichomotorikos, socialinės-emocinės srities, matematikos ir kalbos. Autoriai: Alexander Grob, Giselle Reimann, Janine Gut ir Marie-Claire Frischknecht. Komplektacija: vadovas, protokolo forma, stimulinė medžiaga. Statusas: originali versija (vokiečių k.); Lietuvai neadaptuotas. |
23. Vaiko raidos skalė (DSR - Dziecięca Skala Rozwojowa) Paskirtis: įvertinti 2 mėn. – 3 m. amžiaus vaiko raidos lygį. Autoriai: A. Matczak, A. Jaworowska, A. Ciechanowicz, D. Fecenec, J. Stańczak, E. Zalewska. Rengėjų grupė: G. Gintilienė, D. Nasvytienė, S. Sadovska, K. Eismontaitė, K. Borkovskienė, R. Jusienė, V. Pilipuitienė. Komplektacija: vadovas, instrukcijų knyga, du protokolai (atlikties skalės ir stebėjimo skalės), stimulinės medžiagos lagaminas. Statusas: adaptuotas ir standartizuotas. Būtini mokymai. Lietuviškos normos: orientacinės normos surinktos 2013–2014 m. nuo 2 mėn. iki 3 m. amžiaus vaikams. |