Vilniaus universitetas tapo Lietuvos mokslų akademijos (LMA) nacionalinės mokslo populiarinimo sistemos plėtros ir įgyvendinimo projekto partneriu, įgyvendinsiančiu dvi mokslo populiarinimo veiklas: užsiėmimus, skirtus moksleivių moksliniam švietimui bei mokslo populiarinimo renginius vaikams ir jaunimui.
VU Filosofijos fakultetas, įgyvendindamas projekto veiklas, kvies 10–12 klasių moksleivius dalyvauti šiose veiklose:
• Vaizduotės laboratorijoje su išradinguoju filosofu Kristupu Saboliumi. Užsiėmimų metu moksleiviai sužinos apie vaizduotės funkciją filosofijos, psichologijos, kultūros istorijos, meninės kūrybos ir neuromokslo požiūriu, susipažins su visų laikų didžiaisiais išradėjais, vizionieriais ir inovatoriais bei šių laikų kviestiniais menininkais iš Lietuvos ir užsienio bei sužinos apie vaizduotės praktinį pritaikomumą lavinant kūrybingumą – juk, pasak K. Saboliaus, žmogaus smegenys mato daugiau negu akys.
• Psichologijos laboratorijoje, kurioje mokiniai galės pažinti save ir kitus, išmokti valdyti stresą, pritaikyti psichologijos žinias mokantis, laikant egzaminus ir planuojant savo karjerą. Moksleivių taip pat laukia pažintiniai vizitai į institucijas, kuriose jie galės supažindinant su skirtingų sričių praktiniu psichologo darbu – pavyzdžiui, krizių centre, vaikų linijoje, kalėjimų departamente, teisėsaugos institucijose ir kt. Mokyklą organizuoja VU Filosofijos fakulteto Psichologinių tyrimų ir inovacijų centro vedėja doc. dr. Roma Jusienė, o užsiėmimus moksleiviams ves VU Filosofijos fakulteto Bendrosios psichologijos ir Klinikinės ir organizacinės psichologijos katedrų dėstytojai, doktorantai bei magistrantai;
• Socialinių mokslų laboratorijoje, kurią lankydami moksleiviai turės galimybę susipažinti su anaiptol nenuobodžiais socialiniais mokslais ir pamatyti savo asmeninių problemų sąsajas su visuomenėje egzistuojančia tvarka, atkreipti dėmesį į įvairias politines aktualijas, kritiškai įvertinti tai, kaip apie jas kalbama viešojoje erdvėje, suprasti istorinį, socialinį ir politinį Lietuvos ir kitų Europos valstybių kontekstą, lemiantį Lietuvos skirtumus ir savitumus, pamatyti, kad ne visada mūsų – žmonių – pasaulis buvo toks, koks jis yra dabar, transporto ir informacinių technologijų laikais. Akademijoje moksleiviai nagrinės tokias temas kaip socialinė politika ir pilietiškumas, lyčių santykiai, draugystė, nusikaltimai, žiniasklaida, miestas, alternatyvūs gyvenimo būdai ir benamystė, kasdienybė bei visuomenės ir asmens santykis apskritai. Užsiėmimus ves žymūs socialinių ir kitų mokslo sričių mokslininkai – tiek patyrę, tiek pradedantys mokslininko karjerą.
Taip pat moksleiviai bus kviečiami dalyvauti kitose VU organizuojamose veiklose: Jaunųjų astronomų vasaros stovykloje, Jaunųjų mokslininkų vasaros stovykloje ir Teisės mokslo vasaros stovykloje.
Tikimasi, jog nuo didžiųjų miestų nutolusiuose regionuose besimokantiems moksleiviams šiuolaikinės mokslo aktualijos ir pasiekimai taps labiau prieinami naudojant modernias mokymosi ir žinių taikymo technologijas. Projekto vykdymo metu bus siekiama, kad vaikai ir jaunuoliai susipažintų su mokslu per asmeninį patyrimą: tiesiogiai bendraudami su įvairių sričių Vilniaus universiteto mokslininkais atliktų nesudėtingus bandymus, eksperimentus, seminarų ar paskaitų metu diskutuotų apie įvairius reiškinius, susipažintų su įvairiais tyrimų metodais, mokslinio darbo specifika ir pan.
Užsiėmimai, skirti moksleivių moksliniam švietimui, bus įgyvendinami plėtojant jau septynerius metus vykdomą VU Vaikų universiteto veiklą. Planuojama, kad plečiant Vaikų universiteto veiklą per trejus projekto įgyvendinimo metus, pasitelkus jau nemažą patirtį Vaikų universiteto veiklose sukaupusius akademinės bendruomenės narius iš įvairių fakultetų, bus organizuoti 43 užsiėmimai, skirti moksleivių moksliniam švietimui:
• 20 ir daugiau VU Vaikų universiteto interaktyvių susitikimų/seminarų apskričių mokyklose;
• iki 20 VU Vaikų universiteto mokslinių eksperimentų sesijų apskričių mokyklose;
• 3 praktiniai pažintiniai vizitai į vienus didžiausių ir ambicingiausių Lietuvos mokslo centrų – Jungtinį gyvybės mokslų centrą, Nacionalinį fizinių ir technologijos mokslų centrą ir VU Kauno humanitariniame fakultete esančią vieną moderniausių audiovizualinio vertimo laboratorijų.
Kitas trejus metus trunkantis renginių ciklas, skirtas vyresnių klasių moksleiviams, vadinsis „Pasimatuok mokslininko profesiją“. Renginių tikslas – skatinti moksleivių susidomėjimą mokslu ir įvairiuose susitikimuose, užsiėmimuose laboratorijose ir stovyklose suteikti jiems praktinių žinių apie įvairias mokslo sritis. Interaktyvių veiklų metu bus leista patiems tapti mokslininkais – atlikti įvairius tyrimus ir eksperimentus, siekiant paaiškinti ir suprasti, kaip pritaikomi mokslo išradimai, skirti visuomenei naudingoms inovacijoms kurti, ir kaip pasitelkus inovacijas spręsti visuomenės problemas. Planuojama orientuotis į kelias skirtingas mokslo kryptis: fiziką, astronomiją, teisę, psichologiją, sociologiją ir tarpdisciplininius mokslus.
Projektas „Nacionalinės mokslo populiarinimo sistemos plėtra ir įgyvendinimas“ vykdomas pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 9 prioriteto „Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas“ 9.3.3 konkretaus uždavinio „Sustiprinti viešojo sektoriaus tyrėjų gebėjimus bei pajėgumus vykdyti aukšto lygio MTEP veiklas“ projektų finansavimo sąlygų aprašą.
Su dokumentais, susijusiais su projekto partnerių atranka, galite susipažinti čia.
Informacija paruošta pagal VU Naujienas