Švietimo ir mokslo ministerijos iniciatyva dešimtyje Lietuvos regionų steigiami interaktyvūs ir tarpdisciplininiai STEAM (angl. science, technology, engineering, arts, maths) – gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos ir menų (kūrybiškumo) – atviros prieigos centrai (APC) mokiniams, prisidėsiantys prie gamtos mokslų populiarinimo, įvairių sričių inovacijų išbandymo ir jaunųjų tyrėjų ugdymo.
Šiuose centruose mokiniai galės ne tik susipažinti su gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų dėsniais, naujaisiais atradimais, bet ir patys atlikti eksperimentus, lavinti savo pažintinius gebėjimus, vaizduotę bei kurti. Kartu tai bus ir pasirengimas būsimoms studijoms ir tolimesnei karjerai. Visuomenei čia bus pristatomi mokslininkų vykdomi tyrimai, mokslo atradimai bei inovacijos, o mokytojai galės kelti savo kvalifikaciją. STEAM atviros prieigos centro veikla mokslo pagrindu vienys mokyklas, universitetus bei mokslo atradimus „įdarbinančius“ verslo atstovus.
Planuojama, jog kiekviename STEAM centre veiks keturios laboratorijos: 1) biologijos ir chemijos; 2) fizikos ir inžinerijos; 3) robotikos ir informacinių technologijų; 4) specializuota, konkretaus regiono/miesto ypatumus atitinkanti, laboratorija. Vilniaus universitetas kartu su Vilniaus Gedimino technikos universitetu steigia Jungtinį Vilniaus STEAM APC, kuriame veiks aštuonios laboratorijos.
Vilniaus universiteto ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto atstovai š. m. birželio mėn. pabaigje organizavo diskusiją „Lietuvos STEAM APC: bendros sąsajos ir regioniniai ypatumai“, skirtą apžvelgti STEAM atviros prieigos centrų galimus veiklos modelius ir iššūkius, ES paramos panaudojimą STEAM centrų steigimui ir įveiklinimui, tinklinio bendradarbiavimo (švietimas-mokslas-verslas) galimybes kuriant STEAM APC ir įgyvendinant jiems keliamus uždavinius, o taip pat laboratorijų formalaus ir neformalaus švietimo veiklų turinio klausimus.
Pasibaigus įvadiniams pranešimams, diskusijos dalyviai pasiskirstė į darbo grupes, kuriose aptarė STEAM veiklos probleminius klausimus: bendradarbiavimo modelį tarp STEAM APC steigime dalyvaujančių šalių; centrų aprėptį, besilankančių mokinių skaičių, prieinamumą, veiklos rodiklius; laboratorijų veiklų turinį, mokytojų kvalifikacijos tobulinimą; finansavimą. Diskusijoje dalyvavę regioninių STEAM APC atstovai supažindino su regionuose kuriamomis specializuotomis – jūros mokslų, medijų, virtualios realybės, astronomijos ir kitomis laboratorijomis. Diskusijas grupėse moderavo Vilniaus universitetto Filosofijos, Fizikos, Matematikos ir informatikos fakultetų, Jungtinio gyvybės mokslų centro mokslininkai kartu su kolegomis iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto.
Vykusi diskusija sulaukė nemažo susidomėjimo – joje dalyvavo beveik 100 atstovų iš įvairių Lietuvos švietimo sisetmos institucijų: regioninių STEAM APC, savivaldybių švietimo skyrių, Lietuvos aukštųjų mokyklų, bendrojo lavinimo mokyklų.