Kviečiame į Kognityvinių mokslų centro seminarą, kuriame Filosofijos fakulteto docentas dr. Renatas Berniūnas skaitys pranešimą „Vakarietiška „Moralė“ ir Mongoliškas Yos surtakhhun: Tarp universalių kognityvinių modulių ir kultūros modelių?“.
Renginys vyks 2019 m. spalio 23 d. 17 val., VU Filosofijos fakultete (Universiteto g. 9) 201 aud.
Pranešimo santrauka:
Šiuolaikinėje Vakarų moralės psichologijoje įprasta manyti, kad žmonės terminą „moralė“ papras-tai susieja su veiksmais, kurie apima žalą ir (arba) sąžiningumą. Bet ar tai yra tarpkultūriškai pag-rįstas teiginys? Pranešimas pateiks prelimenarius duomenis iš Mongolijos, kurie bandys atsakyti į šį klausimą. Žodžių derinys yos surtakhuun yra vakarietiško termino „moralė“ vertimas į mongolų kalba. Tačiau laisvo sąrašo duomenys rodo, kad mongolai paprastai nesieja termino yos surtakhuun išskirtinai su veiksmais, kurie susiję su žalos padarymu ir (arba) sąžiningumu. Nepa-kankamas „moralės“ ir yos surtakhuun terminų sutapimas rodo, kad terminas „moralė“ neišreiškia universalaus „moralės“ kognityvinio pagrindo. Priešingai, terminas „moralė“ sukelia išskirtinai vakarietiškas asociacijas, o yos surtakhuun – mongoliškas asociacijas. Kas labiau nurodo į skirtin-gus, istoriškai suformuotus „moralaus“ elgesio kultūros modelius.
Šiuolaikinėje Vakarų moralės psichologijoje įprasta manyti, kad žmonės terminą „moralė“ papras-tai susieja su veiksmais, kurie apima žalą ir (arba) sąžiningumą. Bet ar tai yra tarpkultūriškai pag-rįstas teiginys? Pranešimas pateiks prelimenarius duomenis iš Mongolijos, kurie bandys atsakyti į šį klausimą. Žodžių derinys yos surtakhuun yra vakarietiško termino „moralė“ vertimas į mongolų kalba. Tačiau laisvo sąrašo duomenys rodo, kad mongolai paprastai nesieja termino yos surtakhuun išskirtinai su veiksmais, kurie susiję su žalos padarymu ir (arba) sąžiningumu. Nepa-kankamas „moralės“ ir yos surtakhuun terminų sutapimas rodo, kad terminas „moralė“ neišreiškia universalaus „moralės“ kognityvinio pagrindo. Priešingai, terminas „moralė“ sukelia išskirtinai vakarietiškas asociacijas, o yos surtakhuun – mongoliškas asociacijas. Kas labiau nurodo į skirtin-gus, istoriškai suformuotus „moralaus“ elgesio kultūros modelius.