Šiuolaikiško ir ambicingo Erasmus+ projekto „Euro-Asia Collaboration for Enhancing STEM Education", arba trumpai vadinama EASTEM, partneriai susirinko Chiang Mai (Tailandas) universitete aptarti per pusmetį nuveiktų darbų.
Projekto tikslas – padėti dešimčiai Indonezijos, Tailando ir Vietnamo universitetų įsteigti, suformuoti STEM mokymo centrus. Drauge su Vilniaus universitetu jiems talkina Upsalos (Švedija) universitetas ir Prancūzijos institutas „IMT Atlantique“.
Šis susitikimas itin svarbus Vilniaus universitetui, kuris atsakingas už STEM mokymo centrų steigimo minėtuose Azijos universitetuose gaires, partnerių susitarimus, centrų infrastruktūrą, vadovų ir koordinatorių mokymą, inovatyvių metodų diegimą. VU komandą Tailande atstovavo Filosofijos fakulteto dekanas prof. Arūnas Poviliūnas, dr. Vladimiras Dolgopolovas ir prof. Valentina Dagienė. Pernai atlikus išsamią įvairių šalių STEM centrų teorinę ir praktinę apžvalgą buvo parengtos bendrosios centrų steigimo gairės, personalo mokymo struktūra, mokymų rekomendacijos. Tada partneriai, Azijos šalių universitetai, buvo paprašyti aprašyti savo steigiamų centrų vizijas, misijas, organizacines struktūras, komandų sudėtis, praktines veiklas, mokymus, didaktinius metodus ir pan. naudojant parengtais šablonais. VU komanda išanalizavo partnerių pateiktus aprašus, kitą dokumentaciją, apibendrino, parengė siūlymus. Visa tai buvo aptarinėjama susirinkus Chiang Majaus universitete, diskutuojant grupelėse ir klausantis pristatymų, patikslinimų.
Kiekvienas partnerinis universitetas skirtingas: vieni labiau klasikinės struktūros, kiti specializuoti, skirti tik inžinerinėms disciplinoms, vieni dideli, turintys visų lygių studentų, kiti maži, veikiantys kaimiškose vietovėse. Taigi jų steigiami STEM mokymo centrai įvairuoja ir tikslais, ir aprėptimi, ir galimybėmis. Partneriai skatinami ieškoti tokios STEM ugdymo centrų steigimo schemos, kad kuo labiau derėtų su esama universiteto struktūra, kad būtų panaudojami turimi resursai – šitaip būtų užtikrinamas centrų tęstinumas, ilgalaikis tvarumas.
Projekto sėkmę liudija ir tai, kad mes patys turime ko pasimokyti iš projekte dalyvaujančių Azijos universitetų. Lietuvoje STEM kol kas apsiriboja gamtamokslinio ugdymo problemomis, savo ruožtu pažangesni Azijos universitetai STEM centrus projektuoja ne tik kaip akademinių studijų, bet kartu ir kaip kompleksinių tyrimų centrus. Sudėtingos nūdienos problemos reikalauja įvairių sričių mokslininkų bendradarbiavimo. Būtent STEM centrai ir projektuojami kaip įvairių sričių ir įvairios patirties mokslininkų ir studentų santalkos galinčios spręsti kompleksinio pobūdžio problemas.
Chiang Majaus universitete įvykęs susitikimas – tai pernai rudenį Vilniuje, Filosofijos fakultete vykusio susitikimo tąsa. Tik pernai daugiau kalbėjome mes, VU komanda, aptardami teorinius STEM mokymo centrų steigimo klausimus, patirtis ir pristatydami VU steigiamo STEM mokymo centro viziją, pasidalindami savo įžvalgomis, administravimu, planavimu, įvairiomis problemomis. Šių metų susitikimas buvo skirtas parnerių atliktiems parengiamiesiems STEM mokymo centrų darbams apibendrinti, išdiskutuoti, perimti geras idėjas ir patirtis, spręsti iškilusias problemas.
Projekto dalyviai turėjo galimybę susipažinti su Chiang Majaus universitetu. Jame studijuoja arti 40 tūkstančių studentų. Studijos vykdomos dvidešimtyje fakultetų trimis kryptimis: tikslieji mokslai ir technologijos, medicina ir socialiniai mokslai. Nemažai studentų iš užsienio, apie 2500, ypač daug iš Mianmario, Laoso, Filipinų.
Chiang Mai universitetas yra vienas stipriausių valstybinių universitetų Tailande. Įkurtas 1964 metais Tailando šiaurinėje dalyje, sutraukia daug studentų ir vis plečiasi. Stiprėja jo indėlis į mokslinius tyrimus, ypač žemės ūkio, maisto technologijų, inžinerijos srityse. Universitetas glaudžiai bendradarbiauja su industrija, padeda kurtis startuoliais, dirba drauge su jais. Neseniai įkurtas modernus mokslo parkas pritraukia verslininkų dėmesį ir yra inovacijų branduolys.
Paskutinę projekto susitikimo dieną buvo surengta STEM ugdymui skirta konferencija: prof, Valentina Dagienė skaitė plenarinį pranešimą, o dr. Vladimiras Dolgopolovas – pranešimą vienoje iš sekcijų.
V. Dagienė asmeniškai apsilankė vienoje iš Chiang Mai mokyklų – valstybinėje, įprastoje, kokių dauguma Tailande. Tai pradinė mokykla, turinti per 500 mokinių, prie mokyklos veikia darželis nuo 3 metų. Pamokos visose mokyklose pradedamos lauke sugiedant himną, tada pora minučių susikaupiama, medituojama, nusiteikiama mokymuisi. Daug dėmesio skiriama bendram raštingumui ir STEM dalykams. Nuo 2018 metų informatika (informatinis mąstymas) paskelbta ugdymo prioritetu ir mokama nuo pirmos iki dvyliktos klasės, po vieną valandą per savaitę. Mokykla turi nemažą kompiuterių klasę, dėmesys skiriamas gilesnėms informatikos problemoms, todėl daug „informatika be kompiuterio“ veiklų.
Be to, kad rūpinamasi STEM mokymo centrų įsteigimu, EASTEM projektas suteikia galimybę bendradarbiauti su skirtingų šalių ir kultūrų mokslininkais, dėstytojais, giliau pažinti vieni kitus, būti iniciatyviais ir kūrybiškais. Kokie pagrindiniai skirtumai pastebimi dirbant su partneriais? Azijos universitetuose daug jaunimo, degančio, norinčio studijuoti, rūpestingai vaikštoma į paskaitas, talkinama vieni kitiems. Vertinamas bet koks gerai atliktas darbas, drauge džiaugiamasi gautais rezultatais, kad ir kokie nedideli jie būtų. Grupelė, komanda išsiaiškina problemą, ima ir daro: daro tol, kol padaro iki galo, nesiginčija, kam ką daryti – kiekvienas suranda, ką geriausiai moka. Jei kažkam kas nesiseka, atsiranda kas padeda.
Projektas dar tik įpusėjo, bus galimybė siekti gilesnių ryšių su partnerių universitetais, galbūt atlikti bendrus mokslinius tyrimus, rašyti straipsnius.
Daugiau apie projektą: http://eastemproject.eu/