Rugpjūčio 21-25 dienomis Vilniaus universiteto Filosofijos fakultete vyko XIV Šiaurės ir Baltijos šalių socialinio darbo doktorantų tinklo (The Nordic-Baltic Doctoral Network in Social Work, NBSW) vasaros mokykla Unfolding Social Work Research in Global and Personal Crises: Critical And Intersectional Perspectives.
Tinklą sudaro 6 universitetai: Talino, Vilniaus, Latvijos, Alborgo, Helsinkio, Stokholmo ir Norvegijos Mokslo ir technologijų universitetas (NTNU). Kiekvienais metais vasaros mokyklą organizuoja vis kitas Šiaurės ir Baltijos šalių socialinio darbo doktorantų tinklo universitetas. Vilniaus universitetas prie tinklo veiklos prisijungė 2008 m. ir organizavo dvi tokio pobūdžio vasaros mokyklas (2009 m. Knowledge Production in Social Work – Nordic and European Perspectives ir 2017 m. User Involvement and Ethics in Social Work Research). Šiųmetė vasaros mokykla, skirta krizių dimensijai atskleisti, buvo trečioji, organizuojama bendradarbiaujant su Lietuvos socialinio darbo mokyklų asociacija (LSDMA).
Stiprinamos jaunų mokslininkų akademinės kompetencijos
Vasaros mokykla skirta socialinio darbo, sociologijos, socialinės politikos ir kitų giminingų mokslo sričių doktorantams savo baigiamuosius tyrimus atliekantiems socialinio darbo lauke ir organizuojama siekiant stiprinti jaunųjų mokslininkų akademines kompetencijas ir tarptautinius ryšius.
Kiekvienais metais vasaros mokykla fokusuojama į socialinio darbo tyrimų ir praktikos lauko aktualijas. Šiais metais renginys skirtas analizuoti socialinio darbo atsaką, poveikį, iššūkius ir galimybes reaguojant į skirtingais gyvenimo etapais patiriamas gyvenimo krizes. Dalyvavimas vasaros mokykloje doktorantams nieko nekainuoja, tačiau būtina dalyvavimo sąlyga – rašto darbo, atskleidžiančio sąsajas tarp disertacijos temos, vasaros mokyklos tematikos ir socialinio darbo praktikos, teorijos ir mokslo, parengimas. Rašto darbai individualiai aptariami dirbant nedidelėse grupėse ir moderuojant dviems patyrusiems mokslininkams iš Tinklo universitetų. Be to, priklausomai nuo parengto rašto darbo apimties, doktorantams suteikiami ECTS kreditai: jei rašto darbo apimtis iki 2000 žodžių, užskaitomi 4 ECTS kreditai, jei iki 7000 ar daugiau – 7,5 ECTS kreditai taip užtikrinant vasaros mokykloje įgytų kompetencijų pripažinimą europiniu mastu.
Organizuojant šį renginį prisidedama prie Lietuvos jaunųjų mokslininkų kompetencijų stiprinimo, jų konkurencingumo didinimo ir pasirengimo tarptautinei karjerai, gerinama mokslo rezultatų (pavyzdžiui, publikacijų) kokybė. Be to, stiprinama ir lietuviškojo socialinio darbo mokslo raida. Socialinis darbas kaip socialinių tyrimų laukas Lietuvoje pradėtas plėtoti tik atgavus nepriklausomybę, tad tyrimų tradicijos ir akademinis diskursas dar vystosi. Kadangi Lietuvoje nėra socialinio darbo doktorantūros studijų, šis renginys tuo pačiu didina ir lietuviškojo socialinio darbo mokslo matomumą ir tapatumą, be to, stiprina metodologinius ir teorinius profesijos pagrindus.
Pagrindiniai pranešimai apžvelgė socialinius pokyčius ir kylančius iššūkius
Šiais metais vasaros mokykloje dalyvavo virš 50 dalyvių, iš jų 34 doktorantai, o pagrindinius pranešimus skaitė ir dvi Vilniaus universiteto Filosofijos ir Filologijos fakultetų mokslininkės Eglė Kačkutė ir Ieva Adomaitytė-Subačienė. Filologijos fakulteto docentė Eglė Kačkutė skaitė pranešimą Motherhood and Migration as Personal and Collective Crises. Ir motinystė, ir migracija yra asmens lygmens krizės, gan retai tyrinėjamos kartu, todėl jos pranešime buvo analizuojamos privačios ir viešosios motinystės kaip krizių konceptualizacijos siekiant geriau atskleisti migrančių motinų patirtį Rusijos karo Ukrainoje kontekste. Filosofijos fakulteto asistentė Ieva Adomaitytė-Subačienė pranešime Social Work Professional Field Development us the Response to Crisis atkreipė dėmesį į visuomenėje vykstančius reikšmingus socialinius pokyčius ir jų keliamus iššūkius, kurie skatina įvairių profesijų atstovų bendradarbiavimą kuriant novatoriškas strategijas ir kritiškai įvertinant technologinės pažangos naudas ir rizikas. Jos Lietuvoje, JAV ir Japonijoje atliktas socialinio darbo praktikos tyrimas atskleidė, kad socialinis darbas iš labdara grindžiamos profesijos virto holistine, žiniomis grįsta profesija, galinčia iš esmės prisidėti prie novatoriškų tvarumo sprendimų.
Daugiau apie pagrindinius pranešėjus ir vasaros mokyklą programą galite sužinoti internetiniame puslapyje: https://www.fsf.vu.lt/en/nbsw/about