Vilniaus universitetas kartu su partneriais įgyvendina projektą DIGITAL FIRST: „Digital tech as thefirst language – INFORMATICS for digital natives“ (ERASMUS-EDU-2023-PI-FORWARD-LOT1). Projektą koordinuoja Algebros universitetas Zagrebe, Kroatija (https://www.algebra.hr/sveuciliste). Projekte dalyvauja partneriai iš Belgijos, Bulgarijos, Graikijos, Ispanijos, Italijos, Kipro, Kroatijos, Slovėnijos, Suomijos, Portugalijos ir Lietuvos, kuriai atstovauja Vilniaus universitetas (koordinatorė prof. dr. Valentina Dagienė).
2025 m. sausio 21-22 d. Vilniaus universiteto komanda dalyvavo partnerių susitikime Liublianoje. Susitikimo metu buvo aptartos projekto veiklos, už kurias buvo atsakingas Vilniaus universitetas. Pristatyti pasiekti šios veiklos rezultatai, t. y. parengta tarptautinio tyrimo, atlikto dešimtyje ES šalių, ataskaita ir duomenų pagrindu parengtos rekomendacijos apie tai, ko ir kaip mokome ir mokomės informatikos, ir kaip padidinti mokinių mokymosi pasitenkinimą bei efektyvumą. Diskutuota apie tyrimo duomenų publikavimo svarbą.
Projekto partnerių susitikime aptartos jau dabar įgyvendinamos veiklos, susijusios su dialogo klubais, kuriuose suburti šalies mokytojai diskutuoja apie informatikos mokymo ir mokymosi funkcijas. Taip pat aptartos būsimos projekto veiklos, kurių metų bus tyrinėjamos ir plėtojamos informatikos mokytojų bei kitų mokytojų, kurie integruoja informatikos temas į savo mokomąjį dalyką, kompetencijos.
DIGITAL FIRST projektu siekiama kurti naują, novatorišką pedagoginį požiūrį į informatiką,išbandyti novatoriškus metodus pradiniame, pagrindiniame ir viduriniame ugdyme kartu su atitinkamais mokytojų kompetencijų ugdymo scenarijais.
Žinome, kad viena svarbiausių, jei ne pati svarbiausia, šiuolaikinio gyvenimo įgūdžių yra gebėjimas suprasti skaitmeninį pasaulį. Tam reikia modernių, šiuolaikiškų informatikos mokymo metodų. DIGITAL FIRST būtent tai ir siekia – sukurti novatorišką pedagoginį informatikos mokymo požiūrį, atsižvelgiantį į tai, kad mokiniai, kuriuos mokome, jau yra gimę skaitmeniniame pasaulyje. Jie nežino kitokios realybės – skaitmena yra jų kalba, jū būsena čia ir dabar.
Stebime, kad 21-ojo amžiaus vaikai dažnai yra labiau įgudę naudotis skaitmenine kalba nei šnekamąja. Ir kaip kalbos įgūdžių įgijime gimtakalbiai pirmiausia mokosi reikšti mintį sakiniais(kalbos funkcija), o ne mokytis veiksmažodžių formų (kalbos struktūra), taip ir mokant informatikos galėtų būti taikomas funkcinis principas. Šis požiūris remiasi idėja, kad mokiniai yra ne tik technologijų vartotojai, bet ir aktyvūs skaitmeninės visuomenės kūrėjai. Skaitmeninės kompetencijos, įgytos per šiuolaikišką ir pritaikytą informatikos mokymą, užtikrina, kad mokiniai gebės spręsti realias problemas, naudotis technologijomis etiškai ir kūrybiškai prisidėti prie visuomenės gerovės. Funkcinis mokymas akcentuoja praktinius įgūdžius ir realų pritaikomumą, o ne teorinį žinių kaupimą. Per šią iniciatyvą bus kuriama atvira mokymosi aplinka, kurioje skirtingų šalių mokytojai dalinsis patirtimi, sieks bendrų standartų ir skatins inovatyvius mokymo metodus, atitinkančius XXI amžiaus poreikius.
DIGITAL FIRST projekto iniciatyva formuoja Europos informatikos mokytojų tinklą, organizuoja diskusijų klubus kiekvienoje partnerio šalyje, kuriamas ir tobulinamas šis funkcinis požiūris. Tikime, kad šis aukštos kokybės ir įtraukos mokymo ir vertinimo metodas padės mokiniams tapti aktyviais, atsakingais ir etiškais skaitmeniniais ES piliečiais.
Vilniaus universiteto komanda atliko kiekybinį tyrimą, vykdytą dešimtyje šalių, ir atskleidė mokytojų taikomas mokymo ir mokymosi strategijas. Tyrimo rezultatai parodė, kad ugdymo procese vyrauja į mokytojo veiklą orientuotos strategijos, tokios kaip mokomasis aiškinimas, demonstravimas ir imitacija. Taip pat gana plačiai taikomi problemų sprendimu pagrįsti metodai. Tarp multimodalinių, interaktyvių strategijų dažniausiai pasirenkami bendradarbiavimo ir bendravimo metodai. Tačiau mokymo metodai vis dar dažniausiai orientuojami į pasyvią mokinio veiklą, pavyzdžiui, kartojimą, aiškinimą, demonstravimą ar tiesioginį nurodymą. Iš patirtinių, sąveika pagrįstų metodų labiausiai paplitę komandinis ir grupinis darbas.
Kalbant apie skaitmeninius multimodalinius metodus, mokytojai dažniausiai naudoja interaktyvius pratimus. Rečiau taikomi tokie metodai kaip modeliavimas, nuotoliniai forumai, kompiuterinės simuliacijos ar dirbtinio intelekto sprendimai. Ugdymo procese, kaip mokymo ir mokymosi metodai, dažnai naudojami testai bei užduotys iš vadovėlių ar pratybų sąsiuvinių. Šie metodai daugiausia orientuoti į žemesniuosius pažinimo lygius, tokius kaip žinių atkartojimas, apibūdinimas ar atpažinimas.
Vilniaus universiteto komanda tiki, kad šis projektas ir pasiekti projekto rezultatai turės svarų poveikį informatikos mokytojų rengime.
Informaciją apie projektą ir įgyvendinamas veiklas skaitykite: https://digital>firstnetwork.eu/
Sekite naujienas: https://www.facebook.com/digitalfirstnetwork
Parengė Valentina Dagienė ir Odeta Šapelytė