Erasmus+ DECART projekto (Designing Higher Education Curricula for Agility, Resilience, and Transformation) partnerių susitikimas vyko Pietų Afrikos KwaZulu-Natal universitete šių metų paskutinę sausio savaitę. Projekto partnerius šiltai sutiko ir sveikino KwaZulu-Natal universiteto skyrių ir fakultetų atstovai: Korporacinių ryšių skyriaus vykdomoji direktorė Normah Zondo, Teisės ir vadybos studijų skyriaus vadovas prof. Ernest Khalema, Humanitarinių mokslų skyriaus vadovas prof. Nhlanhla Mkhize, Sveikatos mokslų skyriaus vadovė prof. Busisiwe Ngcamu, Mokymo ir mokymosi fakulteto dekanė prof. Fayth Ruffin, Verslo ir valdymo fakulteto dekanė prof. Colette Muller.
KwaZulu-Natal universitetas, UKZU (Zulu kalba - Inyuvesi yakwaZulu-Natali) įkurtas 2004 metais sujungiant Durbano-Vestvilio ir Natali universitetus. UKZU siekia būti ne tik pirmaujančiu universitetu Pietų Afrikoje, bet ir svarbiausiu Afrikos žemyno universitetu – tokiu, kuris pasižymi puikiais akademiniais pasiekimais, novatoriškais moksliniais tyrimais ir yra glaudžiai susijęs su visuomenės poreikiais ir siekiais.
Įsikūręs Durbane, rytinėje Indijos vandenyno pakrantės ir trečiame pagal dydį Pietų Afrikos mieste, dažnai vadinamame KwaZulu-Natalio provincijos perlu, besidriekiančiame iki istorinio Pietermaritzburgo miesto, UKZN yra ne tik mokymosi vieta, bet ir intelektualinės ir kultūrinės įvairovės centras. Universitete studijuoja per 46 000 studentų. UKZN suskirstytas į keturis stambius skyrius: humanitarinių mokslų, teisės ir vadybos studijų, sveikatos mokslų, žemės ūkio, inžinerijos ir gamtos mokslų. UKZN įsipareigojęs spręsti neatidėliotinus šių laikų visuomenės, ekonomikos ir aplinkosaugos iššūkius. UKZN yra vienas iš geriausių Afrikos žemyno universitetų, o 2024 metais pateko tarp 2,4% geriausių pasaulio universitetų (remiantis Pasaulio universitetų reitingų centro duomenimis).
UKZN aktyviai bendradarbiauja su Vilniaus universitetu keliuose projektuose. Š. m. birželio mėnesį laukiame UKZN Edukologijos fakulteto prof. Angela James VU Šaulių akademijos organizuojamoje tarptautinėje konferencijoje „Science and technology education: expectation and experiences“.
DECART projektas siekia nagrinėti partnerių šalių - Indonezijos, Islandijos, Lietuvos, Pietų Afrikos ir Prancūzijos - aukštojo mokslo studijų programas, pagrindinį dėmesį skiriant inžinerijos ir verslo švietimo sistemų transformacinėms galimybėms, įvertinant programų atitiktį ateities profesijų poreikiams, parengiant gaires inovatyvioms studijų programoms.
Projekto partneriai bendradarbiauja siekdami nustatyti inovatyvias STEM ir verslo studijų programas, kurios būtų pritaikytos sparčiai kintančiam pasauliui ir padėtų studentams pasiruošti ateities profesijoms. Siekiama ne tik analizuoti partnerių institucijų studijų programas, bet ir jas transformuoti, stiprinant jų lankstumą ir atsparumą vidiniams bei išoriniams iššūkiams. Pagrindinis dėmesys skiriamas studijų programų pritaikymui remiantis VUCA modeliu (nepastovumas - volatility, neapibrėžtumas - uncertainty, sudėtingumas - complexity ir dviprasmiškumas - ambiguity), kuris atspindi keturias pagrindines šiuolaikinio pasaulio charakteristikas:
- Nepastovumas reiškia staigius ir nenuspėjamus pokyčius, kurie gali daryti reikšmingą įtaką organizacijoms ir jų veiklai;
- Neapibrėžtumas kyla, kai informacija ar ateities scenarijai nėra aiškūs, apsunkindami sprendimų priėmimą ir veiklos planavimą;
- Sudėtingumas apima daugiadimensinius ryšius ir sąveikas tarp įvairių veiksnių, dėl kurių problemos tampa sunkiai suprantamos ir sprendžiamos;
-
Dviprasmiškumas atsiranda, kai informacija turi kelias interpretacijas, o galimi veiksmai – neaiškius rezultatus ar poveikį.
Projekto partneriai nagrinėja, kaip šie iššūkiai daro įtaką studijų programų kūrimui, ir diskutuoja, kaip didinti jų atsparumą tokiems veiksniams kaip kibernetinės grėsmės, dirbtinio intelekto plėtra, kartų atotrūkis, politinis nestabilumas ar klimato kaita. Taip siekiama sukurti šiuolaikiškas, į ateitį orientuotas mokymo programas, užtikrinančias aukštą kokybę ir socialinę atsakomybę.
DECART projekte baigiamas kurti mokomųjų priemonių rinkinys (mokomasis žaidimas – serious game), kuriuo institucijų vadovai galės vadovautis pertvarkydami aukštojo mokslo studijų programas.
IMT Atlantique aukštosios mokyklos profesoriai Roger Waldeck ir Siegfried Rouvrais sukūrė mokomojo žaidimo, skirto atsparių studijų programų kūrimui, metodiką (pristatyta pernai „Sistèmes Complexes: futurs, transitions et incertitudes“ seminare). Mokomasis žaidimas buvo pristatytas KwaZulu-Natal universiteto dėstytojams ir išbandytas su jais dirbtuvėse aptariant studijų programų kūrimo procesą.
DECART projekto svetainė: https://hub.imt-atlantique.fr/decart/
Parengė doc. dr. Eglė Jasutė ir prof. dr. Valentina Dagienė