2025 m. balandžio 1 d. Lietuvos mokslo taryba (LMT) pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra (CPVA) dėl Edukologijos tyrimų proveržio programos įgyvendinimo. Ketverių metų programa skirta stiprinti edukologijos srities mokslinius tyrimus, skatinti tarptautinį bendradarbiavimą ir kurti inovatyvius sprendimus švietimo sektoriuje. Minėtos sutarties pagrindu Lietuvos mokslo taryba balandžio 15 d. pasirašė jungtinės veiklos sutartį su Vilniaus universitetu, kaip vienu iš partnerių mokslinių tyrimų įgyvendinimui.
Džiaugiamės, kad 11 Vilniaus universiteto projektų yra skirtas finansavimas, iš jų 9 koordinuos Filosofijos fakultetas (FsF). Tai sudaro beveik trečdalį visos programos biudžeto, siekiančio 15,2 mln. eurų.
Iš Vilniaus universiteto teiktiems projektams skirtų 5 241 004,42 eurų, Filosofijos fakulteto koordinuojamiems projektams tenka 4 246 300,49 eurų. Šeši iš devynių mūsų fakulteto koordinuojamų projektų įgyvendinami drauge su kitų Vilniaus universiteto padalinių mokslininkais: Matematikos ir informatikos fakulteto, Šiaulių akademijos, Medicinos fakulteto, Teisės fakulteto, Gyvybės mokslų centro, Filologijos fakulteto, Chemijos ir geomokslų fakulteto bei Sveikatos ir sporto centro. Kiekviename iš projektų taip pat dalyvauja patyrę mokslininkai iš užsienio universitetų ir Lietuvos mokyklų mokytojai.
Filosofijos fakulteto koordinuojamų projektų komandose – mokslininkai, tyrėjai ir doktorantai iš keturių FsF institutų: Ugdymo mokslų, Filosofijos, Psichologijos, Sociologijos ir socialinio darbo.
Filosofijos fakulteto koordinuojami Edukologijos tyrimų proveržio programos projektai yra šie:
- „Pedagogų rengimo tarptautinė dimensija: tarptautinis ir tarpinstitucinis bendradarbiavimas“, vadovas – prof. dr. Rimantas Želvys, P-EDU-23-27,
- „Delinkventiniu elgesiu pasižymintys vaikai: tinkamiausios mokyklos sistemos reakcijos paieškos“, vadovė – prof. dr. Violeta Gevorgianienė, P-EDU-23-14,
- „Pagalba mokytojui: dėmesingo įsisąmoninimo intervencijų taikymas mažinant mokytojų patiriamą stresą ir perdegimą bei gerinant darbo kokybę“, vadovas – doc. dr. Stanislav Sabaliauskas, P-EDU-23-23,
- „DigiMaths4All: Matematikos problemų sprendimo taikant technologijomis grindžiamą mokymąsi ir informatinį mąstymą stiprinimas“, vadovė – prof. dr. Valentina Dagienė, P-EDU-23-13,
- „IMPACT: informatikos mokytojų nuotolinio profesinio tobulinimo perkėlimo į klasę ir poveikio mokinių mokymosi rezultatams tyrimas“, vadovė – doc. dr. Tatjana Jevsikova, P-EDU-23-21,
- „Filosofijos mokymo vidurinėje mokykloje vertinimas“, vadovas – prof. dr. Richard Cohen, P-EDU-23-19,
- „Aplinkodairinių paradigmų pokytis švietime: nuolatinis ugdytojų mokymasis antropocene (ENVOLEARN)“, vadovas – prof. dr. Mintautas Gutauskas, P-EDU-23-18,
- „Mokėjimo mokytis ugdymo tęstinumas ankstyvojoje vaikystėje (4–8 m.)“, vadovė – doc. dr. Rita Makarskaitė–Petkevičienė, P-EDU-23-26,
-
„Ateities kompetencijų ir mokytojų agentiškumo stiprinimas transformuojant mokytojų profesinio tobulėjimo ekosistemą“, vadovė – doc. dr. Asta Meškauskienė, P-EDU-23-16.
Vilniaus universiteto projektai, koordinuojami kitų fakultetų:
- „Chemijos didaktika: efektyvesnio mokymo tyrimas“, vadovas – prof. dr. Aivaras Kareiva (Chemijos ir geomokslų fakultetas), P-EDU-23-10,
-
„Įrodymu grįstas mokymas mokyklinėje matematikoje“, vadovas – prof. habil. dr. Rimas Norvaiša (Matematikos ir informatikos fakultetas), P-EDU-23-8.
Edukologijos tyrimai yra finansuojami įgyvendinant Lietuvos mokslo tarybos projektą „Edukacinių tyrimų proveržis“ Nr. 10-044-P-0001, vykdomą pagal 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Švietimo plėtros programos pažangos priemonę Nr. 12-003-03-06-01 „Pirmiausia – mokytojas“. Projektas finansuojamas 2021‒2027 metų Europos Sąjungos fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.