Žurnale „Nara“ publikuotas VU Azijos ir transkultūrinių studijų instituto podoktorantūros stažuotojos dr. Kristinos Jonutytės ir doktorantės Ugnės Barboros Starkutės straipsnis „Kas ne taip su „prigimtine“ kultūra? Antropologių reakcija į parodą „Čiabuvių pasakojimai““.
Kultūra, tapatybė, tauta. Retai – jei išvis – susimąstome apie tai, kaip jos veikia, o kasdienybėje remiamės itin supaprastintomis jų sampratomis. Pavyzdžiui, kultūra dažnai suprantama kaip nacionalinė kultūra, įkūnyta senovinės kaimo buities. Tapatybė – kaip tautinė tapatybė – neva automatiškai įgaunama dar kūdikystėje. Esą su šia kultūra ir tapatybe gimstame, jos užkoduotos mūsų kūnuose ir genuose. O tie, kas nėra šios tautinės tapatybės ir kultūros – įvairių tipų atvykėliai. Jie čia laikinai, mes – amžinai.
Įsivaizduojama, kad įgimta tapatybė ir kultūra pasireiškia per buitį, tautosaką ir artefaktus: rūbus, rakandus, valgius, dainas. Šiuolaikinis gyvenimas į šį paveikslą vargiai įsipaišo: lietuvybė, kaip ir daug kitų romantizuoto nacionalizmo įkvėptų tautinių tapatybių, šiame diskurse lyg užkonservuojama praeito amžiaus viduryje, o geriau – dar anksčiau kaime. Šiuo požiūriu, dabartinis Lietuvos gyventojų gyvenimo būdas gal ir suprantamas šiandieninio pasaulio kontekste, bet tikrosios lietuvybės šaknys slypi gūdžiame kaime. Šis atotrūkis tarp „tikrojo“ lietuviško identiteto ir dabartinio gyvenimo nutylimas, o su „autentiškąja“ senove ryšys randamas nebent per vartojimą, pasitelkus nostalgiją.
Tokios tautybės, tapatybės ir kultūros idėjos ženkliai skiriasi nuo to, kaip jos suprantamos dabartinėje antropologijoje ir socialiniuose moksluose, kur jos laikomos lanksčiomis, kintančiomis ir socialinio pobūdžio (o ne įgimtomis). Lietuvoje jos yra sudaiktintos ir laikomos „prigimtinėmis“ skirtingose sferose: vietiniuose moksliniuose darbuose, parodose, taip pat ir pasisakymuose apie aktualijas, tokias kaip migracija ar istorinė atmintis. Šioje esė, remdamosi neseniai Nacionalinėje dailės galerijoje vykusia paroda „Čiabuvių pasakojimai“ panagrinėsime, kodėl toks supratimas yra problemiškas.
Visą straipsnį skaitykite čia
Šaltinis: Žurnale „Nara“ / 2021 m. lapkričio 6 d.
Prieiga per internetą: https://nara.lt/lt/mediums/text