Kelis pastaruosius dešimtmečius mokslininkai sparčiai plėtoja konceptualias ir istorines ilgai marginalizuoto ezoterizmo fenomeno studijas, padedančias suprasti, kas lėmė ezoterizmo išstūmimą iš Vakarų kultūrinių praktikų ir akademinių studijų rato. Tačiau vis dar lieka neįvertintas Rytų tradicijų kontekstas. Ar analoginis, koreliacinis mąstymas, grindžiamas universalaus tarpusavyje susijusių ryšių ir sąveikų tinklo samprata pasitelkus simbolių ir metaforų kalbą, intuicijos ir vaizduotės įrankius yra universalūs, globalaus ezoterizmo bruožai ar tik lokali tradicija bei mąstymo būdas?

Juk dar neseniai įtakingi ezoterizmo fenomeno tyrėjai A. Faivre ir W. Hanegraaff teigė, jog šis vidinis (esôterikós) matmuo būdingas tik kultūriniam Vakarų regionui, o „Rytų ezoterizmo“ apskritai nėra. Tačiau istoriškai žvelgiant, „Vakarų ezoterinė tradicija“, kaip 19 a. konstruktas, niekad nebuvo homogeniška. Ji kilo iš daugelio maginių, okultinių ar karališkų menų tradicijų, patyrė ir integravo labai skirtingas istorines mokyklas, idėjas, ir diskursus, tai buvo didžiai sinkretiškas ir takus, nuolat kintantis fenomenas.

Šioje konferencijoje, dalyvaujant filosofams, orientalistams, religijotyrininkams ir psichologams, bandysime atsakyti į klausimus: kuo saviti istoriniai ezoterizmo pavidalai egzistavę ir tebegyvuojantys įvairiose Vakarų ir Azijos tradicijose - Indijoje, Kinijoje, Tibete ar islamo pasaulyje? Kokiomis formomis šie pavidalai skleidžiasi: kaip sakrali žinija, kaip slapta perdava, slaptos uždarų grupių praktikos ar kaip specifiniai mistinio patyrimo metodai? Kuo skirtingos ir kuo panašios įvairių kultūrų ezoterinės metafizikos, sakralios simbolinės kosmologijos ir slaptos iniciacinės praktikos, ir koks jų santykis su vyraujančia teodiceja, institucine ortodoksija ir ortopraksija?

Ar slaptumas yra neišvengiama socialinio ir ontologinio hierarchiškumo principo apraiška ar tėra egzotiškas socialinio kapitalo kaupimo būdas? Kada išsiskiria emic ir etic perspektyvos vertinat ezoterizmą? Galiausiai, koks vaidmuo receptuojant ir konstruojant Rytų religingumo vaizdinį teko Vakarų ezoteriniams sąjūdžiams – hermetizmui, rozenkreiceriams, masonams, teosofams ir kt.? Ar 19-20 a ezoterinis orientalizmas nebuvo nauja kolonializmo forma ir kuo išskirtinis yra 21 a. naujojo religingumo ir „okkultūros“ (Ch. Partridge) laukas.

Tai pirmoji tarpdisciplininė mokslinė konferencija Lietuvoje, kurioje siekiama įvairiais aspektais ir žvelgiant iš skirtingų mokslų perspektyvų aptarti ezoterizmo fenomeną.

Konferencijos organizacinis komitetas:
Pirmininkas: prof. Audrius Beinorius, nariai: prof. Gintautas Mažeikis, prof. Naglis Kardelis, doc. dr. Loreta Poškaitė, doc. dr. Aušrelė Pažeraitė.

Konferencijos vaizdo įrašai

2022 m. sausio 15 d. konferencijos programa 

9.30 – 9.40   Konferencijos atidarymas
9.40 – 10.10    Prof. Naglis Kardelis (Vilniaus universitetas). „Ezoterizmo pavidalai senovės graikų kultūroje ir filosofiniame mąstyme“
10.10 – 10.40   Prof. Gintautas Mažeikis (Vytauto Didžiojo universitetas). „Hermetizmas, gnosticizmas ir renesanso averoizmas“
10.40 – 11.10   Dokt. Adas Diržys (Vytauto Didžiojo universitetas). „Trečioji Vakarų ezotericizmo studijų metodologinė stadija''
11.10 – 11.40   Dokt. Alfredas Buiko (Vilniaus universitetas). „Už uždarų durų: ezoterizmo ir okultizmo įvaizdis sąmokslo teorijose" 
    Kavos pertrauka
12.00 – 12.30   Doc. dr. Aušrelė Pažėraitė (Vilniaus universitetas). „Torat ha-nistar (Slaptoji Tora) judaizme: ezoterinių mokymų ir praktikų statusas ir vaidmuo judaizmo istorijoje"
12.30 – 13.00   Dokt. Ina Kiseliova-El Marassy (Lietuvos kultūros tyrimų institutas). „(Ne)suprastas islamo ezoterizmas: sufizmas ir kitos ezoterinės islamo srovės“
13.00 – 13.30   Dr. Tadas Snuviškis (Lietuvos kultūros tyrimų institutas). „Hinduistinių tradicijų ezoteriniai aspektai: žodinė perdava, vizualizacija ir ritualinė simbolika"
    Pietų pertrauka
14.30 – 15.00   Dr. Vladimir Korobov (Vilniaus universitetas). „Tibetas: slaptos vietos ir paslėpti tekstai“
15.00 – 15.30   Doc. dr. Loreta Poškaitė (Vilniaus universitetas). „Ezoterizmas Kinijos daoizmo vidinėje alchemijoje“
15.30 – 16.00   Dr. Uģis Nastevičs (Latvijos universitetas). „Esoterism in Baltic and Shintō rituals“ 
    Kavos pertrauka
16.30 – 17.00   Prof. Audrius Beinorius (Vilniaus universitetas). „Teosofinis orientalizmas: Vakarų ezoterizmo transformacija?“
17.00 – 17.30   Arūnas Brazauskas (Lietuvos nacionalinė biblioteka) „(Ne)įmanomas vieno asmens portretas: ir jėzuitas, ir masonas, ir lama“
17.30 – 18.00   Doc. dr. Asta Adler (Vilniaus universitetas) „‘Mano siela, kur tu?‘: psichologinė dvasinių patyrimų samprata trauminių patirčių kontekste“
18.00 – 18.30   Diskusija ir uždarymas
     

Vieta: VU Konfucijaus instituto Didžioji Konfucijaus auditorija, M.K. Čiurlionio g. 21, Vilnius

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos